IELTS Speaking Part 3 - Education
- Cô Quyên
- Jul 26
- 3 min read
Updated: Jul 31

Một số câu hỏi về IELTS Speaking Part 3 - Education
Do you think traditional classroom learning is better than online learning?
What are some advantages of taking exams?
How can teachers maintain discipline in the classroom?
Is it better to learn in groups or individually?
Should schools focus more on academic subjects or life skills?
GỢI Ý CẤU TRÚC TRẢ LỜI LOGIC CHO PART 3
1. Direct answer → trả lời trực tiếp câu hỏi để thể hiện bạn nắm được ý chính
2. Elaboration → làm rõ lập luận (giải thích lý do, đưa ví dụ minh hoạ, so sánh, mở rộng hoặc đề cập đến một ý đối lập)
3. Conclusion (optional) → đưa ra kết luận, nhấn mạnh lại quan điểm hoặc nêu hàm ý
1. Do you think traditional classroom learning is better than online learning?
Sample Answer (Band 7.0+):
Personally, I believe a blended learning approach is the most effective today.
Traditional classrooms offer structure and face-to-face interaction, which are great for building focus and communication. Meanwhile, online learning provides flexibility, especially for people with busy schedules.
Combining both helps students get the best of both worlds without missing out on key benefits.
Useful Language:
Vocabulary / Expression | IPA (Oxford NAmE) | Meaning |
blended learning approach | /ˈblendɪd ˈlɜːrnɪŋ əˈproʊtʃ/ | phương pháp học kết hợp |
face-to-face interaction | /ˌfeɪs tə ˈfeɪs ˌɪntərˈækʃn/ | tương tác trực tiếp |
flexibility | /ˌfleksəˈbɪləti/ | sự linh hoạt |
get the best of both worlds (idiom) | /ɡet ðə best əv boʊθ wɜːrldz/ | tận dụng được lợi thế của cả hai |
2. What are some advantages of taking exams?
Sample Answer (Band 7.0+)
Exams can be stressful, but they serve as a benchmark to assess a student’s understanding.
They help develop time management and test-taking skills, which are useful in many areas of life. For instance, preparing for an exam teaches discipline and how to perform under pressure.
So, despite their flaws, exams do have educational value.
Useful Language:
Vocabulary / Expression | IPA (Oxford NAmE) | Meaning |
serve as a benchmark | /sɜːrv əz ə ˈbentʃmɑːrk/ | đóng vai trò là thước đo |
test-taking skills | /ˈtest ˌteɪkɪŋ skɪlz/ | kỹ năng làm bài thi |
perform under pressure | /pərˈfɔːrm ˌʌndər ˈpreʃər/ | thể hiện tốt dưới áp lực |
educational value | /ˌedʒuˈkeɪʃənl ˈvæljuː/ | giá trị giáo dục |
3. How can teachers maintain discipline in the classroom?
Sample Answer (Band 7.0+):
Maintaining discipline requires a mix of clear rules and mutual respect.
Teachers should set expectations early on and be consistent with consequences. Creating an engaging environment also helps reduce misbehavior. Ultimately, students are more likely to follow rules if they feel respected and heard.
Useful Language:
Vocabulary / Expression | IPA (Oxford NAmE) | Meaning |
mutual respect | /ˈmjuːtʃuəl rɪˈspekt/ | sự tôn trọng lẫn nhau |
set expectations | /set ˌekspekˈteɪʃnz/ | đặt ra kỳ vọng |
be consistent (with) | /bi kənˈsɪstənt/ | nhất quán |
engaging environment | /ɪnˈɡeɪdʒɪŋ ɪnˈvaɪrənmənt/ | môi trường thu hút |
4. Is it better to learn in groups or individually?
Sample Answer (Band 7.0+):
That depends on the learning style of each person.
Group learning encourages collaboration and helps develop social skills, which are vital in real-world settings. But when it comes to deep concentration, individual learning might be more effective.
Personally, I think a mix of both is ideal for most students.
Useful Language:
Vocabulary / Expression | IPA (Oxford NAmE) | Meaning |
learning style | /ˈlɜːrnɪŋ staɪl/ | phong cách học tập |
collaboration | /kəˌlæbəˈreɪʃn/ | sự hợp tác |
real-world settings | /ˈriːəl wɜːrld ˈsetɪŋz/ | môi trường thực tế |
deep concentration | /diːp ˌkɑːnsnˈtreɪʃn/ | sự tập trung cao độ |
5. Should schools focus more on academic subjects or life skills?
Sample Answer (Band 7.0+):
In my view, both are important, but life skills are often overlooked.
Knowing how to manage money, resolve conflicts, or communicate effectively can be just as useful as academic knowledge. Education should prepare students not just for exams, but for life.
I believe a more balanced curriculum would benefit everyone in the long run.
Useful Language:
Vocabulary / Expression | IPA (Oxford NAmE) | Meaning |
overlooked | /ˌoʊvərˈlʊkt/ | bị xem nhẹ |
resolve conflicts | /rɪˈzɑːlv ˈkɑːnflɪkts/ | giải quyết mâu thuẫn |
balanced curriculum | /ˈbælənst kəˈrɪkjələm/ | chương trình học cân bằng |
in the long run | /ɪn ðə lɔːŋ rʌn/ | về lâu dài |
Cảm ơn bạn đã dành thời gian đọc bài viết IELTS Speaking Part 3 - Education
Nếu bạn muốn tham khảo thêm chiến lược luyện nói hiệu quả, cách phát triển ý và các mẫu câu “ăn điểm” trong kỳ thi, hãy ghé qua Thư viện tài liệu học tập của Polaris để khám phá thêm nhiều tài liệu miễn phí nhé!
Các khóa học IELTS tại Polaris sẽ giúp bạn nắm vững phương pháp làm bài từng task, luyện tập có định hướng và cải thiện điểm số thực chất.
Đăng ký học thử miễn phí hoặc gọi ngay 028.730.97889 để được tư vấn chi tiết!
Anh Ngữ Polaris – Cùng bạn chinh phục IELTS từng bước vững chắc.
Comments